Skip to Primary Navigation Skip to Site Navigation Skip to Main Content All 3M.com Site Map

HISTORY TIMELINE


Post-it® Notes

Al meer dan 40 jaar helpen Post-it® producten mensen meer productief, communicatief en expressief te zijn op verschillende creatieve manieren.

Zo universeel als de producten nu zijn, zo onzeker was het ontstaan. Terugkijkend, het ontstaan van onze Canary Yellow™ fenomeen herinnert ons aan een waardevolle les:

Zo is het allemaal begonnen:

Van Ontdekking...

Dr. Spencer Silver, een 3M onderzoeker, was druk bezig om verschillende lijmen te onderzoeken. In het proces ontdekte hij iets merkwaardigs: een lijm die lichtjes kleeft aan oppervlakken maar niet hecht.

"Het was onderdeel van mijn werk als onderzoeker om nieuwe lijmen te ontwikkelen en

In die tijd wilden we een grotere, sterkere en taaiere lijm ontwikkelen" volgens Silver. "Dit had geen van die eigenschappen."


Wat Silver ontdekt had was iets genaamd microsferen welke hun plakkerigheid behouden, maar met een verwijderbaar component.

Zingen in de kerk

Jarenlang zocht Silver naar een doel voor deze ondekking. Maar dat weerhield hem er niet van zijn creatie te delen met zijn collega's.

"Ik werk bekend als Mr. Volhoudend omdat ik niet op wilde geven."

Ondertussen was Art Fry, een andere onderzoeker van 3M, gefrustreerd. Elke woensdagavond, gedurende kooroefening, gebruikte hij kleine stukjes papier om de liederen aan te duiden die gezongen werden in de komende mis. 's Zondags ontdekte hij dat alle papiertjes uit zijn liedbundel waren gevallen.

Hij had een markering nodig dat aan het papier bleef plakken en de pagina's niet beschadigde.


… Eureka!

Terugdenkend aan een seminair die hij had bijgewoond over Silver's microsferen kreeg hij, wat hij nu omschrijft als een moment van Eureka. "Zo'n moment waar je adrenaline van gaat stromen." 1

Samen met Silver begonnen ze een product te ontwikkelen. Zodra ze boodschappen begonnen te schrijven aan elkaar op kantoor, realiseerde ze het potentieel van dit product.

"Ik bedacht me dat wat we hadden ontwikkeld veel meer was dan een boekenlegger" zei Fry. "Het is een nieuwe manier van communiceren."


Probeer het en je vindt het geweldig

Fry besloot om zijn product te testen op het hoofdkantoor van 3M.

Fry deelde zijn zelfklevende memo's uit aan alle medewerkers van 3M en ze vonden het geweldig.


In eerste instantie lanceerde 3M het product in 4 steden onder de naam Press 'n Peel met wisselende resultaten.

De Boise Blitz

Marketeers besloten om het product direct in de handen van de gebruiker te leggen. Deze massale sampling - bekend als de Boise Blitz doordat het begon in Boise, Idaho - was een geweldig succes. Negentig procent van de mensen die het product probeerde gaf aan het product ook te gaan kopen.

1980
tot
1986

Een ster is geboren

De memo's verpreiden zich als een virus, aldus Fry. "Het was een product wat voor zichzelf adverteerde, omdat het geplakt was op documenten die naar andere personen gestuurd werden. Die zagen het, haalde het eraf en begonnen ermee te spelen, om vervolgens zelf nar de winkel te gaan en een blokje te kopen."

Het is, net als vele innovaties, een product wat niemand dacht nodig te hebben tot dat ze het gingen gebruiken.


Geel krijgt het gedaan

Op 6 april werd de uitvinding van Silver en Fry in winkels verkocht als Post-it® Notes.



De nu iconische kleur Canary Yellow™ was bij toeval gekozen - een laboratorium naast dat van hen had alleen nog maar geel papier over.




Lee Lacocca en andere Fortune 500 CEO's vertelden hoe zeer ze Post-it® Notes waardeerden. Post-it® Notes worden geintroduceerd in Canada en Europa.

Grootheid wordt gemarkeerd

Fry werd geeerd door middel van de baan als 'corporate researcher'. "Mijn grootste prijs is," zoals hij zei, "om zoveel mensen mijn product te gebruiken en waarderen."

Post-it® Index werd geintroduceerd als een nieuwe manier om te organiseren, organiseren en aan te duiden

1987
tot
1996

Blijvend voor altijd



De Post-it® Note vierde zijn 10-jarige verjaardig en werd geroemd in vele lijsten van consumenten producten als beste product van het decennia.


Post-it® Meeting charts werden geintroduceerd. Brainstormen zou nooit meer hetzelfde zijn.

Na 28 jaar bij 3M ging Spencer Silver met pensioen. In die tijd had hij 22 patenten op zijn naam gekregen.

Zowel Spencer Silver als Art Fry hebben verscheidene hoge onderscheidingen en prijzen gewonnen voor hun innovatie.

1997
tot
2003

Post-it® producten in Hollywood

De hoofdpersonen in de film 'Romy and Michele's High School Reunion' claimden Post-it® Notes te hebben uitgevonden na dat ze afgestudeerd waren.



Een werkplekstudie stelde dat werknemers gemiddeld 11 Post-it® Notes per dag ontvangen van collega's.


Post-it® Notes worden in meer dan 100 landen verkocht. De unieke lijmlaag wordt in meerdere producten van 3M gebruikt.

Plakkerige situaties

Post-it® Super Sticky Notes werden geintroduceerd. Ze hechten sterker en zijn daardoor bruikbaar in in verticale situaties en niet-gladde muren.

In een aflevering van Sex and the City verbrak het vriendje van Carry de relatie op een Post-it® Note.

2004
tot
nu

Blijft bij jou

Post-it® Notes vierde zijn 25 jarig bestaan.

In de seizoensfinale van Grey's Anatomy, Meredith Grey en Derek Shepherd schreven hun trouwbeloftes op Post-it® Notes.

De Post-it® Super Sticky Notes werden geintroduceerd. Nou kon iedereen die ook hun Post-it® Notes ook onderweg gebruiken op laptops en notebooks.

Alle Post-it® Super Sticky Notes worden vanaf nu gemaakt met een lijmlaag van plantaardig materiaal (67% plantaardig materiaal gebaseerd op gewicht).


Post-it® Notes gaan samenwerken met Evernote, de organiseerapplicatie. Je kan nu jouw Post-it® Notes fotograveren, opslaan en delen en automatisch herinneringen en notities aan toevoegen.


Post-it® Notes gaan de wereld over

Post-it® Notes zijn nu beschikbaar in meer dan 150 landen en bij elkaar opgeteld in meer dan 4000 soorten.

Na Post-it Notes gezien te hebben in films, prints en in het dagelijks leven van miljoenen mensen is Silver positief verrast. "Het feit dat het zo geexplodeerd is, was meer dan ik ooit heb durven dromen."

1 CNN online edition. Thursday, April 4, 2013
Evernote is a trademark of Evernote Corporation
3M, Post-it and the color Canary Yellow are trademarks of 3M. © 3M 2014