Skip to Primary Navigation Skip to Site Navigation Skip to Main Content All 3M.com Site Map

Waarom 3M™ Diamond Grade™?

Hier vindt u de antwoorden op 10 meest gestelde vragen over 3M™ Diamond Grade™.

 

 1. Twee borden met verschillende klassen reflectie op een paal is niet toegestaan.
 2. Overstraling van/op verkeersborden.
 3. Selectief gebruik, alleen wanneer het echt nodig is.
 4. Verkeersbord is verstoring straatbeeld / hoeft niet op te vallen.
 5. DG is goed buiten de bebouwde kom maar niet erbinnen.
 6. Te fel in historische stadskernen.
 7. DG is niet in de richtlijnen voorgeschreven.
 8. Verkeersborden dragen niet bij aan verkeersveiligheid.
 9. Zojuist over op High Intensity Grade™ waarom nu weer Diamond Grade™?
10.

3M™ Diamond Grade™ is duurder dan Engineer Grade™ of High Intensity Grade™.

 

 

1. Twee borden met verschillende reflectieklassen op een paal zijn niet toegestaan.

Wanneer borden worden vervangen door 3M™ Diamond Grade™ en er is nog een verkeersbord in een andere kwaliteit dan is dit niet conform BABW voorschriften.

Antwoord:                                                        

Dit klopt op het moment dat er sprake is van vervanging van een verkeersbord waarbij een ander verkeersbord op dezelfde paal niet wordt vervangen. Dit komt slechts in een zeer beperkt aantal gevallen voor, bijvoorbeeld wanneer een verkeersbord door een ongeval is beschadigd. In de meeste gevallen zullen de verkeersborden echter tegelijkertijd worden vervangen.

 

2. Diamond Grade™ op verkeersborden is zo helder dat de tekens niet goed meer kunnen worden gezien, er vindt overstraling plaats.

Antwoord:

Overstraling: dit is het dichtvloeien van teksten of symbolen door een onjuiste verhouding van de afbeelding. 
De teksten en symbolen zijn dan te klein ten opzichte van de retroreflecterende ondergrond.
Verblinding: het door Diamond Grade™ weerkaatste licht van een koplamp zal nooit meer dan 10% van de maximaal toegestane lichtsterkte van een koplamp bedragen.
Diamond Grade™ zal dus nooit zoals een koplamp kunnen verblinden.

 

3. Gebruik 3M™ Diamond Grade™ selectief, alleen bij verkeersborden van hoge prioriteit.

Antwoord:

Wat een belangrijk verkeersbord is,  bepaalt uiteindelijk de weggebruiker. Verkeersborden hebben een juridische status. Wanneer een verkeersbord niet belangrijk is, dan zou het er niet staan. Wegbeheerders hebben geen invloed op wat een weggebruiker wel of niet zal waarnemen, hij kan alleen de kans dat een weggebruiker een verkeersbord ziet positief beïnvloeden. 3M™ Diamond Grade™ helpt daar sterk bij en maakt van ieder verkeersbord een 'niet te missen bord'.

 

4. Verkeersbord is verstoring van het straatbeeld en hoeft niet op te vallen.

Antwoord:

Ook hier geldt dat verkeersborden er moeten staan vanwege een juridische status. Verkeersborden staan er om duidelijkheid te scheppen voor weggebruikers. Zij weten daarmee waar ze aan toe zijn. Wanneer verkeersborden er niet zouden staan of niet opvallen dan kunnen er problemen ontstaan en is de verkeersveiligheid direct in het geding.

 

5. 3M™ Diamond Grade™ is goed buiten de bebouwde kom maar niet daarbinnen.

Antwoord:

3M™  Diamond Grade™  is ontwikkeld om onder alle omstandigheden zo optimaal mogelijk te functioneren. Dit is ZEKER van belang in situaties waarbij er veel omgevingslicht is, zoals in een stedelijke omgeving. Hier moet een verkeersbord concurreren met vele vormen van verlichting zoals straatverlichting, neonreclames, etalageverlichting etc. Alleen 3M™ Diamond Grade™  is onder deze omstandigheden nog optimaal herkenbaar.

 

6. 3M™ Diamond Grade™ is te fel in historische stadskernen.

Antwoord:

In historische stadskernen ligt het accent op zo min mogelijk storende verlichting zoals neonreclames, etc. Het unieke van retroreflecterende folie is dat het alleen werkt voor degene die het nodig heeft, namelijk de weggebruiker. In tegenstelling tot intern verlichte verkeersborden, is een verkeersbord met 3M™ Diamond Grade™ alleen zichtbaar voor diegene die het nodig heeft, namelijk de weggebruiker. Hiermee is het JUIST een uitstekende oplossing binnen historische stadskernen.

 

7. 3M™ Diamond Grade™ is niet in de richtlijnen omschreven.

Antwoord:

Dit klopt inderdaad, het is NOG niet in een richtlijn omschreven. Wel hebben wegbeheerders het belang van 3M™ Diamond Grade™ onderkend en wordt dit algemeen als klasse 3 materiaal genoemd.

Binnen de nieuwe richtlijnen voor bewegwijzering is zeer recentelijk de Duitse DIN norm 67520-4 type 3B opgenomen. 3M™ Diamond Grade™ voldoet aan deze norm.

 

8. Verkeersborden dragen niet bij aan meer verkeersveiligheid.

Antwoord:

Uit diverse internationale onderzoeken is gebleken dat verkeersborden een effectief middel zijn voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Het is een relatief goedkope investering met een hoog rendement met name voor nachtsituaties. 3M™ Diamond Grade™ zorgt voor 24 uur zichtbaarheid gedurende een periode van minimaal 12 jaar.

 

9. Zojuist over gegaan op High Intensity Grade™, waarom nu weer over op 3M™ Diamond Grade™?

Antwoord:

3M™ Diamond Grade™ is 15 jaar geleden in Nederland geïntroduceerd. Er is in de afgelopen 15 jaar behoorlijk veel veranderd. Het is drukker geworden, er vindt meer verkeer in de avond en nacht plaats en de samenstelling van de bevolking is veranderd. Door de vergrijzing is een steeds groter wordend deel van bevolking inmiddels ouder dan 65. Door mee te gaan in technologie en een product te bieden wat zowel qua helderheid als levensduur een aanmerkelijke verbetering is ten opzichte van 3M™ High Intensity Grade™ kan worden voldaan aan de eisen die deze tijd en onze omgeving aan ons stellen.

 

10. 3M™ Diamond Grade™ is duurder dan 3M™ High Intensity Grade™.

Antwoord:

Tot een jaar geleden was 3M™ Diamond Grade™ inderdaad duurder. Sinds een jaar zijn de prijzen van 3M™ Diamond Grade™ en 3M™ High Intensity Grade™ gelijk. Je krijgt dus nu een beter product met een langere levensduur (12 jaar) tegen dezelfde prijs….per bord per jaar betekent dit een aanmerkelijke kostenreductie.


Terug naar: Veel gestelde vragen