Skip to Primary Navigation Skip to Site Navigation Skip to Main Content All 3M.com Site Map
Company Information

Geschiedenis

In het kort

3M werd in 1902 opgericht in Two Harbors, een stad aan de oevers van Lake Superior in Minnesota USA. Vijf zakenlieden besloten om mineralen uit een mijn te winnen voor de fabricage van schuurpapier. De kwaliteit van het mineraal viel echter tegen en de nieuwe Minnesota Mining and Manufacturing Company verhuisde in 1905 naar het nabijgelegen Duluth om daar schuurpapier te gaan produceren.

Het duurde enkele jaren voordat de onderneming kwaliteitsproducten kon afleveren. Nieuwe beleggers investeerden in 3M en in 1910 volgde de verhuizing naar St. Paul. Door technische vernieuwingen en marketinginnovaties werden er nu successen geboekt en in 1916 keerde de onderneming een eerste dividend van 6 dollarcent per aandeel uit.

  • ‘s Werelds eerste waterbestendige schuurpapier, dat het vrijkomen van stofdeeltjes tijdens het schuren verminderde, werd aan het begin van de jaren twintig van de vorige eeuw ontwikkeld.
  • Een tweede mijlpaal volgde in 1925, toen de jonge laboratoriumassistent Richard G. Drew de afplaktape uitvond. Deze eerste van vele tapes van het merk Scotch die nog zouden volgen, betekende een innovatieve stap naar diversificatie.
  • Met de technologische vooruitgang van de daaropvolgende jaren kwam ook de Scotch® Cellophane Tape. Naast het afsluiten van dozen, werden er al gauw honderden andere gebruiksmogelijkheden ontdekt.
  • Na het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog richtte 3M zich op de productie van materialen voor het Amerikaanse leger. Dit werd gevolgd door nieuwe ontwikkelingen, zoals Scotchlite™ reflecterende folie voor wegmarkering, audiotape, filamenttape en folie voor offsetdrukplaten, waarmee 3M de eerste stappen zette in de grafische sector.
  • In de jaren vijftig introduceerde 3M het Thermo-Fax™ kopieerprocédé, Scotchgard™ Fabric Protector, videotape, Scotch-Brite® Cleaning Pads en diverse nieuwe elektromechanische producten.
  • Dry Silver-microfilm, producten voor fotografie, doorschrijfpapier en overheadprojectiesystemen werden in de jaren zestig geïntroduceerd. Verder groeiden ook de activiteiten in de medische en tandheelkundige sectoren bijzonder snel.
  • In de jaren zeventig en tachtig volgde de uitbreiding met de farmaceutische producten, radiologie, energiebeheersing en kantoorartikelen. 3M was vanaf dat moment in vrijwel elk land ter wereld actief.
  • In de jaren negentig bereikte de omzet de mijlpaal van $ 15 miljard. 3M ging verder met het ontwikkelen van vernieuwende producten, waaronder geneesmiddelen met immuun-modulerende eigenschappen, folie om helderheid van elektronische displays te verbeteren en flexibele circuits voor inkjetprinters, mobiele telefoons en andere elektronische apparaten.
  • De jaren negentig stonden ook in het teken van de 3M™ Privacy Plus Filter (de eerste accessoire voor computerschermen die niet alleen weerspiegeling en straling tegenging, maar de gebruiker ook meer privacy bood); de allereerste inhalator zonder CFK´s voor astmapatiënten en de structured abrasives (ontstaan uit 3M´s microreplicatietechnologie) komen op de markt.
  • In 2004 bedroeg de omzet voor het eerst meer dan $ 20 miljard. Nieuwe producten hebben sterk bijgedragen aan deze groei. Recente innovaties zijn Post-it® Super Sticky Notes, Scotch® Transparent Duct Tape, optische folie voor LCD-televisies en een nieuwe lijn van Scotch-Brite®-reinigingsproducten, waarmee de consument zelfs de zwaarste schoonmaakklussen moeiteloos aankan.

Documentatie