3M wint patentzaak van HTC Sweden AB

Donderdag 02 December 2010

Een zeer belangrijke uitspraak van de Kamer van Beroep van het Europees Octrooibureau (EOB) heeft geresulteerd in de definitieve verwerping van het beroep van HTC Sweden AB (HTC) tegen een eerdere uitspraak van het EOB om HTC’s Europese patent op een methode van vloeronderhoud met diamanten vloerpads in te trekken.

Het gevolg van deze uitspraak is dat HTC’s patent volledig is ingetrokken en niet langer van kracht is.

3M, het eerste bedrijf ter wereld dat commercieel vloerpads vervaardigt en een voortdurende vernieuwer is op het gebied van diamantproducten, had verzet aangetekend tegen de oorspronkelijke patentverlening in 2007.

Het EOB oordeelde in 2009 dat het verzet van 3M terecht was. De laatste zitting betrof HTC’s beroep tegen die uitspraak en het EOB oordeelde dat de uitvinding voor de hand lag en niet inventief genoeg bleek.

Deze laatste uitspraak betekent dat HTC’s exclusieve rechten onder het Europese patent met nummer EP 1 702 714 op een methode van vloeronderhoud met diamanten vloerpads geheel zijn beëindigd.

Het betekent eveneens dat 3M de verkoop van Scotch-Brite™ Paarse Diamant Vloerpad Plus en de Scotch-Brite™ Oker Diamant Vloerpad Plus vrijuit kan voortzetten in geheel Europa via haar uitgebreide netwerk van distributeurs.

Deze producten zijn een integraal onderdeel van 3M’s uitgebreide vloeronderhoud portfolio die middels een omvangrijke lijn van vloerpads en andere producten kunnen voorzien in het schoonmaken en onderhouden van harde vloertypes zoals vinyl tegels, natuursteen, leisteen, marmer, terazzo en gepolijst beton.

Vloerpads van 3M zijn verkrijgbaar voor elke taak, van strippen, schrobben, schoonmaken, poetsen, polijsten en verwijderen van strepen tot glansbewerkingen en afwerking.

Een erkend leider in Research & Development. 3M produceert duizenden innovatieve producten voor tientallen verschillende markten. De kracht van 3M is om haar technologieën - vaak in combinatie met elkaar - om te zetten in producten voor een breed scala aan (toekomstige) klantbehoeften. Met een omzet van $ 23 miljard heeft 3M wereldwijd 75.000 mensen in dienst en in meer dan 65 landen productielocaties.
Meer informatie is te vinden op www.3M.nl of www.3Mfonds.nl.

3M wint patentzaak van HTC Sweden AB over diamanten vloerpads