Stichting Hulphond wint 3M Fonds Grote Gift van € 50.000,-

Woensdag 24 November 2010

Dinsdagavond 23 november. Rudolph Strickwold en cliënt Corrie Vos-Schrauwen – met hond Cisko – kunnen en willen hun vreugde niet onderdrukken. Hun Stichting Hulphond heeft dan ook zojuist de Grote Gift 2010 van het 3M Fonds ontvangen. Rudolph, geëmotioneerd: “Dat we dit vanavond krijgen, is echt de kroon op ons werk. Ik ga m’n ogen droog houden. Dus ik zal niet te veel zeggen,anders ga ik janken. Wij gaan morgen mensen bellen die een hond krijgen…” Tijdens de 3M Fonds Finale is de spanning tot op het laatste moment voelbaar. Als de beslissende stemmen van de aanwezigen geteld zijn, volgt de emotionele uitreiking. De winnaar gaat het geld besteden aan de inkoop en opleiding van hulphonden. Seizurehonden, speciaal voor de begeleiding van mensen met epilepsie.

Spannende finale
De 3M Fonds Finale wordt enthousiast gepresenteerd door Elsemieke Havenga. De omgeving is inspirerend: het Corpus te Oegstgeest. Hier beleven vijf goede doelen een spannende avond. De Vereniging Ouders, Kinderen en Kanker, de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting, CliniClowns Nederland, Stichting Hulphond en Stichting Make a Memory. Een voor een pakken ze het podium om jury en zaal te overtuigen. Corrie, epilepsiepatiënt, is met haar hulphond gekomen. Ze vertelt hoe Cisko haar leven en dat van haar gezin veranderd heeft. Alle verhalen zijn aangrijpend. Alle vijf verdienen ze de steun. Toch zal helaas maar één van hen de Grote Gift ontvangen, zo legt Elsemieke nog even uit.

Met het stemmen stijgt de spanning. Wie krijgt de donatie van 50.000 euro? Na het Nederlands publiek en de jury, hebben nu de aanwezigen – 3M medewerkers en klanten – de beslissende stem. Tot in de laatste seconde probeert de achterban van de vijf kandidaten de stemmers via Twitter te beïnvloeden. En dan zijn de sms-stemmen geteld. En volgt de feestelijke uitreiking van de Grote Gift aan de winnaar: Stichting Hulphond.

Stichting Hulphond: geld goed besteed
Stichting Hulphond leidt hulphonden op voor mensen die door ziekte of ongeval in hun functioneren beperkt zijn. Doel: vergroten van hun zelfstandigheid en zelfredzaamheid. En daarmee ook bevordering van (re-)integratie in de samenleving. Hulphonden maken voor mensen het verschil tussen thuis en tehuis. De stichting gaat de 50.000 euro gebruiken voor het inkopen van pubs en het opleiden ervan tot seizurehond. Een seizurehond helpt zijn of haar baas bij een (epileptische) aanval. Hij voelt dat zelfs al een half uur van tevoren aan. Zo kan hij zijn baasje op tijd waarschuwen en een hoop ellende voorkomen. Seizurehonden worden niet vergoed door de zorgverzekeraar. De Grote Gift maakt de opleiding van drie honden mogelijk. En daarmee een menswaardig bestaan voor drie mensen, hun gezinnen en hun omgeving.

Niemand met lege handen
Alle 77 deelnemende goede doelen aan de Grote Gift 2010 hebben iets bereikt. Elke organisatie heeft zich bij het Nederlandse publiek in de schijnwerpers gezet. De gehele top 9 van 1 november 2010 kan zich winnaar voelen.
De vier die de 3M Fonds Finale net misten, strijken – nieuw dit jaar – de opbrengst van de 3M Christmas eCard op. Elke keer wanneer deze doorgestuurd wordt, levert dat een donatie van € 1,- op. Dat kan oplopen tot maximaal 5.000 euro.
Voor de nummers twee tot en met vijf blijft het spannend. Zij verdelen volgend jaar de opbrengst van een unieke sponsoractie, opgestart door een groep 3M medewerkers: 3M Fonds To the Top. Een zware expeditie naar de top van de Mont Blanc. De hoogte van deze berg is bekend, de hoogte van het te verdelen bedrag…?

3e keer Grote Gift
Stichting Hulphond is de derde winnaar van de 3M Fonds Grote Gift. In 2008 ontving de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting. Hun project: ‘Schone longen en een gezond gewicht’. Vorig jaar ontving Energy4all de Grote Gift. Zij hebben de 50.000 euro gestoken in onderzoek naar energiestofwisselingsziekten.

Volg winnaar en 3M Fonds
De winnaar is bekend. Met het geld van de Grote Gift gaat Stichting Hulphond nieuwe seizurehonden voor epilepsiepatiënten opleiden. Volg de voortgang via www.facebook.com/3Mfonds, www.twitter.com/3Mfonds of www.3Mfonds.nl. Ook voor een vooruitblik op de Grote Gift 2011.

3M Fonds: kennis, geld en vrijwilligers
Wereldwijd werkt 3M met het Community Giving Program. Daarbinnen heeft elke dochtermaatschappij een eigen programma dat aansluit op de lokale cultuur, gemeenschap en omgeving. In het feestelijke jaar 2008 – 3M 50 jaar actief in Nederland – richt 3M Nederland het 3M Fonds op. Doel: goede doelen en niet-commerciële organisaties ondersteunen. Het 3M Fonds kent drie peilers. De Grote Gift, een jaarlijkse donatie van € 50.000; de Helpende Hand, vrijwilligerswerk door 3M-ers en de Kennis Kamer, ondersteuning met kennis voor de genomineerden van de Grote Gift.

Een erkend leider in Research & Development. 3M produceert duizenden innovatieve producten voor tientallen verschillende markten. De kracht van 3M is om haar technologieën - vaak in combinatie met elkaar - om te zetten in producten voor een breed scala aan (toekomstige) klantbehoeften. Met een omzet van $ 23 miljard heeft 3M wereldwijd 75.000 mensen in dienst en in meer dan 65 landen productielocaties.
Meer informatie is te vinden op www.3M.nl of www.3Mfonds.nl.

MS Word document 41,5 KB

Stichting Hulphond wint 3M Fonds Grote Gift van € 50.000,-