3M Fonds: finalisten Grote Gift bekend

Donderdag 11 November 2010

23 november 2010 is de 3M Fonds Finale. Dan strijden vijf goede doelen om de Grote Gift: 50.000 euro voor de uitvoering van het aangemelde project. Begin dit jaar trapten 77 goede doelen organisaties af. Op www.3Mfonds.nl vertelden ze hun verhaal. Nederland stemde. En op 1 november was er in elke categorie – Mens, Milieu en Maatschappij – een top drie. Negen kandidaten, voor vijf plekken in de Grote Finale. Deze vijf organisaties hebben de jury het meest overtuigd:

De vijf finalisten
De Vereniging Ouders, Kinderen en Kanker, de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting, CliniClowns Nederland, Stichting Hulphond en Stichting Make a Memory zijn de gelukkigen. Het eerste jaar, 2008, won de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting. In 2009 ontving Energy4all de Grote Gift. Wie neemt op 23 november de 3M Fonds Grote Gift 2010 in ontvangst?

Grote Gift goed besteed
Vijf goede doelen, maar wat is hun plan? Wat gaat de winnaar met de 50.000 euro doen?

1. Vereniging Ouders, Kinderen en Kanker. Project: KanjerKetting. Persoonlijke kralenketting die het kind in iedere stap van de ziekte steun geeft.
  2. CliniClowns Nederland. Project: opleiding clowns aan de CliniClowns Academie.
  3. De Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting. Project: ‘Vroege opsporing en behandeling van longafwijkingen bij kleine kinderen met Cystic Fibrosis (CF)’. Concrete besteding: verbetering CT-scan methode.
  4. Stichting Hulphond. Project: inkopen van pubs en opleiden tot hulphond. Voor het verschil tussen thuis en tehuis.
  5. Stichting Make a Memory. Niet meer vanaf de ‘keukentafel’, maar vanuit een echt pand. Om blijvend voor nog meer ouders dierbare herinneringen te kunnen verzorgen.
Wie er ook wint, de Grote Gift is dus goed besteed.

De weg naar de finale
Publiek, jury en personeel hebben een stem. Het Nederlandse volk heeft de eerste selectie gemaakt. Het internetstemmen (bijna 75.000!) leverde een mooie top 9 op. Drie per categorie: Mens, Milieu en Maatschappij. Deze negen goede doelen zijn door de jury van het 3M Fonds aan de tand gevoeld. Op lastige vragen moest een onderbouwd en bevredigend antwoord komen. Vragenlijsten werden ingevuld en de kandidaten zijn bezocht. Plan van aanpak ging onder de loep. Op basis van de uitgebrachte stemmen en de aanvullende informatie heeft de jury – ongeacht de categorieverdeling – de vijf organisaties geselecteerd voor de finale.

De finale, de winnaar
Op 23 november 2010 is de 3M Fonds Finale, geleid door Elsemieke Havenga. Die dag zullen de vijf goede doelen hun plannen presenteren aan de medewerkers van 3M Nederland. Daarna zullen zij via sms stemmen. De einduitslag is een optelsom van de internetstemmen, de jurystemming en de stemmen van het 3M personeel. Die avond wordt de Grote Gift uitgereikt.

Volg het op de voet
De vijf finalisten zijn bekend. Nu is het aftellen tot de 3M Fonds Finale op 23 november. Wie maakt dan de beste indruk? Volg alles via www.facebook.com/3Mfonds, www.twitter.com/3Mfonds of www.3Mfonds.nl.

3M Fonds: kennis, geld en vrijwilligers
Wereldwijd werkt 3M met het Community Giving Program. Daarbinnen heeft elke dochtermaatschappij een eigen programma dat aansluit op de lokale cultuur, gemeenschap en omgeving. In het feestelijke jaar 2008 – 3M 50 jaar actief in Nederland – richt 3M Nederland het 3M Fonds op. Doel: goede doelen en niet-commerciële organisaties ondersteunen. Het 3M Fonds kent drie peilers. De Grote Gift, een jaarlijkse donatie van € 50.000; de Helpende Hand, vrijwilligerswerk door 3M-ers en de Kennis Kamer, ondersteuning met kennis voor de genomineerden van de Grote Gift.

Een erkend leider in Research & Development. 3M produceert duizenden innovatieve producten voor tientallen verschillende markten. De kracht van 3M is om haar technologieën - vaak in combinatie met elkaar - om te zetten in producten voor een breed scala aan (toekomstige) klantbehoeften. Met een omzet van $ 23 miljard heeft 3M wereldwijd 75.000 mensen in dienst en in meer dan 65 landen productielocaties.
Meer informatie is te vinden op www.3M.nl of www.3Mfonds.nl.

MS Word document 64 KB KB

3M Fonds