Skip to Primary Navigation Skip to Site Navigation Skip to Main Content All 3M.com Site Map

‘Gladvertising’ ontketent revolutie in buitenreclame

Dinsdag 01 Maart 2011
Toepassing van emotieherkenningssoftware om outdoor advertenties aan stemming van consumenten aan te passen. ‘Gladverts’ zijn nog maar het begin: panel van 21 vooraanstaande deskundigen onthult dat sciencefiction werkelijkheid wordt in reclame.

Toepassing van emotieherkenningssoftware om outdoor advertenties aan stemming van consumenten aan te passen. ‘Gladverts’ zijn nog maar het begin: panel van 21 vooraanstaande deskundigen onthult dat sciencefiction werkelijkheid wordt in reclame. Volgens een rapport dat vandaag door het Centre for Future Studies is gepubliceerd, zijn we de komende twaalf maanden getuigen van een revolutie in de buitenreclame, te beginnen met advertenties die aan de stemming van consumenten zijn aangepast.

Driedimensionale outdoor advertenties die tegen mobiele telefoons praten, boodschappen aan bepaalde situaties aanpassen, sociaalnetwerkprofielen opvragen en hologrammen, sfeerverlichting en geuren combineren, kunnen al in 2012 op straat te zien zijn. Volgens het Upfront and Personal Report, dat in opdracht van 3M|GTG is geschreven, staan deze totale merkervaringen voor de deur.

Het rapport, dat gebaseerd is op diepte-interviews met 21 vooraanstaande technologen, adverteerders en mediamensen, concludeert dat een volledig nieuwe vorm van reclame, die de auteurs ‘gladvertising’ hebben genoemd, een van de eerste innovaties zal zijn.

‘Gladverts’ zijn digitale outdoor advertenties die op de stemmingen van consumenten reageren door met behulp van emotieherkenningssoftware (ERS) en camera’s vast te stellen of ze blij zijn, zodat de boodschap aan hun stemming aangepast kan worden. Gladvertising gebruikt een gezichtsvolgalgoritme om oog- en mondbewegingen te koppelen aan zes uitdrukkingspatronen, die met blijdschap, woede, verdriet, angst, verbazing en afschuw overeenkomen. Marketeers kunnen consumenten daardoor met gerichte advertenties beïnvloeden. Als het systeem bijvoorbeeld ziet dat bedroefde consumenten naar een billboard lopen, kunnen advertenties voor chocolade en zonovergoten vakanties worden weergegeven.

“Donald Draper uit Mad Men zou het niet overleven in de nieuwe gladvertising business”, zegt dr. Frank Shaw, Forecast Director van het Centre for Future Studies en auteur van het rapport. “Met de opkomst van stemmingsbewuste advertenties moeten reclamemakers niet alleen hypergevoelig zijn voor hun eigen gevoelens en emoties, maar ook voor die van anderen.”

Het rapport onthult dat de opkomst van megasteden aanzet tot innovaties op het gebied van buitenreclame. Omdat verwacht wordt dat twee op de drie mensen in 2050 in de stad wonen, willen adverteerders graag de kans benutten om consumenten in stedelijke gebieden met slimmere technologie te bereiken. Bovendien zien stadsontwikkelaars een kans om wijken aan te leggen en te doen herleven door interactieve, digitale out-of-home installaties te gebruiken. Deskundigen denken dat deze nieuwe technologieën in tegenstelling tot vele andere wel snel ingeburgerd zullen raken. Na de aanvaarding van driedimensionale tv’s, aanraakschermen (iPhone), bediening via gebaren (Kinect) en toegevoegde realiteit (Layar) zijn consumenten klaar om deze nieuwe technologieën te omarmen.

“Steven Spielberg zat ernaast. We werken aan technologie à la Minority Report die al in 2015 – en niet in 2054 – beschikbaar zal zijn. Die zal bovendien geavanceerder zijn dan de regisseur ooit voor mogelijk had gehouden. In de film worden consumenten alleen aan hun naam herkend, terwijl technologie als gladvertising merken in staat stelt om interactieve ervaringen te bieden”, zegt Daniel Steinbichler, Chief Executive van 3M|GTG.

Overal in Groot-Brittannië worden traditionele papieren billboards geleidelijk vervangen door digitale reclameschermen, maar die bieden alleen eenrichtingscommunicatie. Het rapport van het Centre for Future Studies onthult echter dat buitenreclametechnologie, ofwel ‘digitale out-of-home’, de komende twaalf maanden een stuk interactiever wordt, omdat adverteerders voor immersieve merkervaringen gaan zorgen.

In 2015 interageren consumenten met de volgende digitale out-of-home innovaties:

  1. Contextuele advertenties – digitale outdoor advertenties die op de situatie van consumenten zijn gericht. Terwijl consumenten op hun bus wachten die te laat is, worden advertenties op het 3D-scherm in de abri weergegeven die de voordelen van car sharing aanprijzen. Of wanneer het begint te regenen, worden advertenties voor paraplu’s weergegeven op holografische billboards met Gene Kelly die Singing in the Rain zingt voor voorbijgangers.
  2. Multisensorische advertenties – deskundigen op het gebied van digitale out-of-home ontwikkelen advertenties die verschillende zintuigen prikkelen. Multisensorische advertenties op metroperrons combineren holografische beelden, geluiden, sfeerverlichting en geuren om het effect van advertenties te vergroten en de herinneringstijd van consumenten te verlengen.
  3. Personal Preference Profiles (PPP’s) – deze opgepepte sociaalnetwerkprofielen gaan vijftig keer dieper dan een Facebook-profiel en bevatten gegevens over onder meer lichaamsvorm, allergieën, verjaardagen, lievelingseten en favoriete kleur van de gebruiker. Als consumenten besluiten om mee te doen, interageren hun PPP’s vervolgens via hun NFC-telefoons met out-of-home advertenties.
  4. Telefoons die met advertenties praten – door de snelle toename van Near Field Communication (NFC) in telefoons als de iPhone 5, Blackberry Curve Apollo en HTC Magic kunnen digitale reclameborden iemand aan zijn PPP herkennen terwijl hij nadert. Als de consument eenmaal is herkend, krijgt hij gerichte advertenties te zien. In een driedimensionale jeansadvertentie zouden supermodellen bijvoorbeeld worden vervangen door consumenten die naar het holografische billboard lopen.
  5. ‘Dans voor je korting’ – nu Kinect van Microsoft zo’n succes is, zullen marketeers interactieve, op gebaren gebaseerde games in de winkelstraten introduceren om gebruikers met merken te verbinden. Sportmerken bijvoorbeelden zullen consumenten uitdagen voor een serie virtuele strafschoppen vóór hun winkels. De winnaar krijgt 20% korting op een paar voetbalschoenen via een coupon die hij op zijn NFC-telefoon ontvangt.
  6. Geavanceerde HD-verkoopautomaten – verkoopautomaten zullen driedimensionale 60 inch-schermen en haptische bedieningselementen hebben, zodat consumenten een product vóór aankoop kunnen zien en voelen. Haptische bedieningselementen zijn gebaseerd op tactiele feedback, een technologie die de tastzin van een gebruiker benut door krachten op zijn hand uit te oefenen, zodat hij een indruk krijgt van het product dat hij wil kopen. Met behulp van 3D-printtechnologie kan de verkoopautomaat het artikel dan in dertig seconden fabriceren.

“Als de grootste aanbieder van out-of-home technologie hebben we het rapport laten opstellen om te wijzen op de geavanceerde technologie die eraan komt en de applicaties die digitale out-of-home naar een hoger niveau zullen tillen”, vervolgt Steinbichler. “Bij 3M|GTG investeren we fors om de sciencefiction van Minority Report werkelijkheid te laten worden door immersieve merkervaringen te bieden die consumenten nooit zullen vergeten. Binnen nu en vier jaar zullen we de in het rapport beschreven innovaties voor de winkelstraat beschikbaar maken.”

“Het is een spannende tijd voor de digitale out-of-home branche”, voegt Shaw eraan toe. “In slechts een paar jaar zijn we van neonreclame naar LED-videoschermen gegaan. Maar met de komst van driedimensionale videoadvertenties die op hun stemming en situatie reageren, zijn consumenten binnenkort getuigen van een enorme doorbraak. Uit dit rapport blijkt duidelijk dat we op een keerpunt staan: de komende jaren zullen intelligente out-of-home advertenties die consumenten met tweerichtingscommunicatie voor zich winnen, snel in aantal toenemen.”

3M|GTG ontwikkelt digitale out-of-home software en hardware voor reclamemakers, architectenbureaus, omroepen, winkels en evenementenbedrijven. De onderzeebootsimulator in het Burj Al Arab Hotel in Dubai, het digitale uithangbord van $16 miljoen van het Wynn Hotel in Las Vegas en ’s werelds meest geavanceerde digitale outdoor display op de luchthaven van München zijn door het bedrijf ontworpen en geïnstalleerd. 3M|GTG heeft ontwerpcentra in Duitsland, Dubai en China, plus ervaren teams in alle grote Europese landen.

Ga naar www.3MGTG.com om een kopie van het Up Front and Personal Rapport te downloaden.

Neem voor meer informatie contact op met Hew Leith, +44 20 7544 3891/+44 7725 575183 of Louise Caldicott, +44 20 7544 3735.

Over 3M|GTG
3M|GTG is ‘s werelds grootste specialist op het gebied van digitale out-of-home, die merken helpt om doelgroepen voor zich te winnen en te inspireren op manieren die nooit eerder voor mogelijk waren gehouden. Het bedrijf levert maatoplossingen die specifiek gericht zijn op de communicatie-uitdagingen van klanten uit de wereld van de reclame, detailhandel, evenementen, radio en tv, en architectuur.

Over 3M
Een erkend leider in Research & Development. 3M produceert duizenden innovatieve producten voor tientallen verschillende markten. De kracht van 3M is om haar technologieën - vaak in combinatie met elkaar - om te zetten in producten voor een breed scala aan (toekomstige) klantbehoeften. Met een omzet van $ 23 miljard heeft 3M wereldwijd 75.000 mensen in dienst en in meer dan 65 landen productielocaties.
Meer informatie is te vinden op www.3M.nl of www.3Mfonds.nl.

3M, Scotch, Post-it, Scotchgard, Vikuiti, Nexcare, Scotchprint, Filtrete, Command en Scotch-Brite zijn handelsmerken van 3M Company.

Downloads
Persbericht
MS Word document 23,4 KB
Beeldmateriaal
(rechtenvrij, mits gebruikt bij de publicatie van dit persbericht)
Web album
Perscontact
Liesbeth Clemens
Tel: (071) 5 450 227
Email

‘Gladvertising’ ontketent revolutie in buitenreclame door sciencefiction tot leven te brengen