3M-ers bedwingen Mont-Blanc voor goede doel

Dinsdag 28 Juni 2011

Werknemers van 3M hebben afgelopen vrijdag voor het goede doel onder zware omstandigheden de Mont Blanc bedwongen. Hiermee werd een bedrag van ruim € 25.000 opgehaald door het 3M Fonds. Het geld komt ten goede aan de goede doelen NCFS, CliniClowns, VOKK en Make a Memory, die vorig jaar bij ‘de 3M Grote Gift’ doordrongen tot de finale maar net naast de hoofdprijs grepen.

Initiatiefnemer Maurice Vos: "Bij de vorige finaleavond van de Grote Gift vonden we eigenlijk dat alle vijf finalisten een gift verdienden. De spelregel is nu eenmaal dat er maar één van de vijf kan winnen en het hoofdbedrag van € 50.000 mee naar huis neemt. Een aantal sportievelingen bij 3M hebben de koppen bij elkaar gestoken en bedacht geld bijeen te gaan klimmen voor die andere vier." Gesteund door klanten, leveranciers, vrienden, familie en 3M kreeg het idee financieel inhoud. Na hard trainen was het afgelopen week zover. Een groep van 8 medewerkers vertrok richting Frankrijk voor de beklimming van de 4810 meter hoge Mont Blanc.

Vos: "Lang was het vanwege het weer onduidelijk of we wel naar boven konden. Ik heb uiteindelijk de beslissing genomen om te gaan. Achteraf was het best een risico maar op dat moment leek het te kunnen. Uiteindelijk vertrokken we vrijdag om 2 uur ‘s nachts voorzien van stijgijzers en hoofdlampen. In het donker klimmen was behoorlijk spannend. Via de Goûterhut op 3800m hoogte, daarna over gletsjers en sneeuwvelden naar het Vallotbivak op 4362m en tot slot zijn we met drie van de acht naar de top gegaan. Dat laatste stuk was heel heftig. Je wordt bijna van de berg geblazen en het was er min 15 graden. Nog erger is de hoogte. Ondanks de acclimatisatie word je echt ziek. Eenmaal de top gehaald zijn we letterlijk kotsmisselijk en met knallende hoofdpijn afgedaald. Maar het was het meer dan waard. Ik ben trots op het hele team."

Ook dit jaar vindt in november weer de uitreiking van de Grote Gift van het 3M Fonds plaats. Goede doelen kunnen zich hiervoor tot 1 september aanmelden. Manager van het 3M Fonds Liesbeth Clemens: “Ik vind het een geweldig initiatief van onze medewerkers. Wij willen met het 3M Fonds ieder jaar een goed doel echt vleugels geven, vandaar de Grote Gift, maar deze vier goede doelen kunnen met ieder ruim € 6.000 toch ook weer mooie dingen doen. Daar gaat het om.”

3M laat zich inspireren door nieuwe ideeën en zet deze om naar duizenden ingenieuze producten. Onze cultuur van creatieve samenwerking vormt de inspiratie voor een oneindige stroom krachtige technologieën die het leven beter maken. 3M is het innovatieve bedrijf dat nooit stopt met uitvinden. Met een omzet van $27 miljard heeft 3M wereldwijd 80.000 mensen in dienst en productielocaties in meer dan 65 landen. Voor meer informatie, kijk op www.3M.nl, www.3Mfonds.nl of kijk naar @3MNews op Twitter.

Web Album

3M-ers bedwingen Mont-Blanc voor goede doel