Voedselveiligheid op een hoger niveau

Maandag 28 November 2011

Het assortiment Scotch-Brite™ Schuurpads en Schuursponzen van 3M is door HACCP International als “Veilig voor voedsel” en “Geschikt voor beoogd doel” goedgekeurd. Deze certificering heeft betrekking op alle reinigingstoepassingen binnen de verwerking, bereiding en behandeling van voedsel. Hiermee garandeert 3M de voedingsindustrie en de consument kwaliteit en betrouwbaarheid op het gebied van voedselveiligheid.

HACCP-normen steeds belangrijker

HACCP international is synoniem voor voedselveiligheid. Om aan de toenemende behoefte aan de standaard voor voedselveiligheid tegemoet te komen, heeft 3M het volledig assortiment schuurproducten voor gebruik in de voedingsindustrie laten goedkeuren. De test omvatte onder meer de bekende Scotch-Brite™ Schuurspons voor normale reiniging 96, Scotch-Brite™ Laminaatschuurspons voor normale reiniging 74 en het volledige 3M assortiment Scotch-Brite™ Schuurproducten voor lichte en intensieve reiniging.

“Vanaf nu kan elk restaurant en elke vestiging uit de voedingsindustrie ter wereld de Scotch-Brite™ Schuurproducten gebruiken en er zeker van zijn dat deze een geschikt en doeltreffend middel zijn voor reiniging en bovendien gecertificeerd zijn als veilig voor gebruik in de voedingsindustrie", zegt Mark Anderson, Global Portfolio Manager voor 3M’s Food Service-activiteiten.

Bill Simos, is Managing Director bij HACCP International. “3M produceert een uitstekende reeks schuurpads en schuursponzen die doeltreffend oppervlakken reinigen die in contact komen met voedsel", Hij voegt eraan toe: "Tijdens de evaluatie onderzoeken bekeken onze voedingstechnologen het materiaal van het product, de kenmerken van het ontwerp, het productieproces, giftigheidskenmerken, besmettingsrisico, etikettering vereisten en daarmee de totale bijdrage tot de voedselveiligheid."

HACCP International, dat zijn hoofdkwartier heeft in Sydney (Australië), levert alleen certificaten aan leveranciers van producten en diensten die voortreffelijk presteren op het vlak van voedselveiligheid en voldoen aan de behoeften van bedrijven uit de voedingsindustrie die werken volgens een voedselveiligheidsprogramma dat gebaseerd is op de HACCP-richtlijnen. HACCP International evalueert producten en diensten die worden ingediend voor certificering aan de hand van een gevarenanalyse en risicobeoordeling op basis van de HACCP-principes zoals die te vinden zijn in de Codex Alimentarius van de Wereldgezondheidsorganisatie.

3M laat zich inspireren door nieuwe ideeën en zet deze om naar duizenden ingenieuze producten. Onze cultuur van creatieve samenwerking vormt de inspiratie voor een oneindige stroom krachtige technologieën die het leven beter maken. 3M is het innovatieve bedrijf dat nooit stopt met uitvinden. Met een omzet van $27 miljard heeft 3M wereldwijd 80.000 mensen in dienst en productielocaties in meer dan 65 landen. Voor meer informatie, kijk op www.3M.nl, www.3Mfonds.nl of kijk naar @3MNews op Twitter.

HACCP certificering: voedselveiligheid op een hoger niveau