Verfrissende blikvanger op industrieterrein-Watertank krijgt warmtenet

Woensdag 02 April 2014
Een van de nieuwste, duurzame projecten waarbij afval- en energiebedrijf AVR is betrokken is de Nieuwe Warmteweg (DNWW) in Rotterdam

Via een ondergrondse verwarmingsbuis wordt straks warmte aan de stad geleverd met een capaciteit van het verbruik van 50.000 huishoudens. Twee grote buffertanks slaan reservewarmte op. Signmaker McArt uit Papendrecht voorzag afgelopen zomer de buffertank op het terrein van AVR van een prachtig ‘warmtenet’ met behulp van 3M Scotchcal 100 folie. Het is een verfrissende blikvanger geworden op het industrieterrein in Rozenburg.

De grote warmwatertank op het terrein van afval- en energiebedrijf AVR is voorzien van een opvallende decoratie: het lijkt alsof er een net over de tank is getrokken. Dat net symboliseert het verwarmingsnetwerk waarvan de tank deel uitmaakt. Signmaker McArt leverde een technisch hoogstandje met de montage van de visual. De monteurs volgden bijvoorbeeld een extra training voor het werken met de grootste hoogwerker en moesten vanwege de industriële omgeving voldoen aan hoge deskundigheids- en veiligheidseisen.

McArt is gecertificeerd 3M-signmaker en heeft veel ervaring met grote, internationale projecten. In nauw overleg met 3M Technical en 3M Nederland is getest hoe de decoratie op de buffertank gemonteerd moest worden. Op basis daarvan kon McArt een gedegen voorstel voor de uitvoering maken én een langdurige garantie afgeven op de materialen en de applicatie. Projectleider Richard de Koning: “Dat gaf extra zekerheid voor AVR en het heeft uiteindelijk de doorslag gegeven in de beslissing te kiezen voor McArt en 3M-materialen.”

Vanaf een afstand lijkt het alsof de kleur van het net verloopt van blauw naar rood. De Koning: “Er zijn echter alleen volle kleuren gebruikt. De visual is in delen opgebouwd. Ieder stuk heeft een volle kleur, maar vanaf een afstand lopen de kleuren in elkaar over. Met folie uit de 3M Scotchcal 100 was dit geen probleem: deze snijfolie is beschikbaar in 170 kleuren.”

Het grootste deel van DNWW is onzichtbaar; alleen de grote buffertanks en enkele pompstations zijn de zichtbare, bovengrondse vertegenwoordigers van de reusachtige verwarmingsinstallatie. “Daarom wilden we iets moois maken van de tank,” zegt voorlichter Marjolein Boer van AVR. “We zijn trots op DNWW en op het feit dat we met AVR kunnen bijdragen aan een duurzaam Rotterdam.” AVR is blij met het eindresultaat. Boer: “Het is een prachtig ontwerp en we hebben nu een leuke, fotogenieke plek op ons terrein. We gebruiken de locatie bijvoorbeeld als er televisieopnamen gemaakt worden of foto’s gemaakt moeten worden. In een industriële omgeving als de onze, is dit een heel verfrissende blikvanger!”

Voor meer informatie over de projecten van Mcart kunt u kijken op de website of op de Facebookpagina. Meer weten over AVR? Kijk op de website.

Meer 3M Commercial Graphics
3M werkt continu aan nieuwe oplossingen voor binnen- en buitenreclame. Jarenlange kennis en ervaring hebben een compleet assortiment aan grafische folies opgeleverd voor vloeren, ramen, wanden, gevels en voertuigen. De folies van 3M staan voor een permanente, hoogwaardige reclame-uiting – huisstijl of promotioneel – die snel en gemakkelijk aan te brengen is.

3M laat zich inspireren door nieuwe ideeën en transformeert deze in duizenden ingenieuze producten. Onze cultuur van creatieve samenwerking vormt de inspiratie voor een oneindige stroom van sterke technologieën die het leven beter maken. 3M is het innovatieve bedrijf dat nooit stopt met uitvinden. Met een omzet van $31 miljard heeft 3M wereldwijd 89.000 mensen in dienst en heeft vestigingen in meer dan 70 landen. In de Benelux werken bij 3M 1000 personen, verdeeld over 7 vestigingen, waarvan 5 productielocaties en in Zwijndrecht (B) een R&D vestiging.

Voor meer informatie, kijk op www.3M.nl, www.Facebook.com/3Mnederland of kijk naar @3MNews op Twitter.

3M, Scotch, Post-it, Scotchgard, Nexcare, Scotchprint, Filtrete, Command en Scotch-Brite zijn handelsmerken van 3M Company.

Beeldmateriaal (rechtenvrij, mits gebruik bij publicatie van dit onderwerp)
Foto1 (8.5MB)
Foto2 (8.2MB)
Foto3 (513KB)

Voor meer informatie over de 3M Scotchcal 100 en andere grafische folies kunt u contact opnemen met Kees Vermeer.
Tel. +31 71 - 54 50 327. E-mail

verfrissende blikvanger op industrieterrein Rozenburg