3M™ Tegaderm™ CHG, het eerste transparante infuusverband dat kathetergerelateerde bloedbaaninfecties vermindert

Vrijdag 23 Mei 2014
Het is klinisch bewezen dat met het 3M™ Tegaderm™ CHG (chloorhexidinegluconaat) Infuusverband minder kathedergerelateerde bloedbaaninfecties (CRBSI's) optreden.

De werking is gevalideerd na een uitgebreid gerandomiseerd, gecontroleerd onderzoek1 onder leiding van de vermaarde klinisch professor Jean-François Timsit, voorzitter van de vakvereniging OutcomeRéa*. De onderzoeksgegevens zijn beoordeeld door de Medicines and Healthcare products Regulatory Agency in het Verenigd Koninkrijk en de British Standard Institution verleende een CE-markering.

Het Tegaderm CHG verband combineert de krachtige antimicrobiële werking van chloorhexidinegluconaat met de transparantie, betrouwbaarheid en eenvoud van 3M Tegaderm Film. Het is ontworpen voor centraal veneuze, arteriële en andere intravasculaire katheters en bedoeld om kolonisatie van de huid en de katheter te verminderen en de hergroei van micro-organismen die in verband worden gebracht met bloedbaaninfecties te onderdrukken. In het onderzoek van Timsit et al, gebaseerd op 34.339 katheterdagen, werden drie soorten infuusverbanden vergeleken. Er is aangetoond dat het percentage CRBSI’s bij het verband met chloorhexidine 60% lager lag dan bij de verbanden zonder chloorhexidine1. Uit een gezondheidseconomische evaluatie door Maunoury et al.2 op basis van de onderzoeksgegevens van Timsit is gebleken dat bij het gebruik van Tegaderm CHG verbanden gemiddeld 12 infecties per 1.000 patiënten vermeden werden, vergeleken met het gebruik van verbanden zonder chloorhexidine. Er werd ook bewezen dat het Tegaderm CHG verband kosteneffectiever was dan het referentieproduct.

"De gevolgen van dit onderzoek zijn zeer waardevol voor zorgverleners in heel Europa", zegt Gary Stapleton, directeur van de 3M Health Care Business Group in West-Europa. "Intravasculaire katheters zijn onmisbare onderdelen van de ziekenhuiszorg, en het is bekend dat kathetergerelateerde infecties het verblijf in het ziekenhuis met wel 20 dagen kunnen verlengen. Dat kan tot € 42.0003 aan extra kosten met zich meebrengen. Door te kiezen voor Tegaderm CHG infuusverband kunnen zorgverleners met vertrouwen een product gebruiken dat door degelijke onderzoeksgegevens is onderbouwd. Dat kan helpen de kosten, de morbiditeit en bijbehorende angst van de patiënt voor kathetergerelateerde bloedbaaninfecties te verminderen", voegt hij eraan toe.

Omdat bloedbaaninfecties vreselijke medische gevolgen voor de patiënt kunnen hebben, zijn ze een groot probleem voor de volksgezondheid. In een recent onderzoek naar de puntprevalentie van aan de gezondheidszorg gerelateerde infecties (HAI's, Health Care Associated Infections) in Europese ziekenhuizen voor acute zorg, was 1,6% van de 13.829 gemelde HAI-gevallen kathetergerelateerd.4 In een review van gegevens van vier grote Europese landen waren naar schatting tussen de 1.000 en 1.584 sterfgevallen per jaar op de Intensive Care Units als het gevolg van CRBSI's.5

Tegaderm CHG verband maakt deel uit van het vertrouwde assortiment 3M oplossingen voor Vaattoegang. Het verband heeft tot 7 dagen6 lang een constante antimicrobiële werking, terwijl de volledige insteekopening zichtbaar blijft. Het innovatieve ontwerp en het in één handeling kunnen aanbrengen helpt bij het naleven van de protocollen in de instelling. Uit in vitro tests7 is gebleken dat chloorhexidinegluconaat een breedspectrum werking heeft tegen en een barrière vormt voor uiteenlopende gram-positieve en gram-negatieve bacteriën en gisten. Hieronder valt het merendeel van de pathogenen die epidemiologen en Infectie Preventie Adviseurs de meeste zorgen baren.

Nu van Tegaderm CHG verband klinisch bewezen is dat het kathetergerelateerde bloedbaaninfecties vermindert, wordt het een uiterst gewaardeerde aanvulling op de veelomvattende aanpak voor patiëntveiligheid in ziekenhuizen.

Voor meer informatie over Tegaderm, klik hier.

3M laat zich inspireren door nieuwe ideeën en transformeert deze in duizenden ingenieuze producten. Onze cultuur van creatieve samenwerking vormt de inspiratie voor een oneindige stroom van sterke technologieën die het leven beter maken. 3M is het innovatieve bedrijf dat nooit stopt met uitvinden. Met een omzet van $31 miljard heeft 3M wereldwijd 89.000 mensen in dienst en heeft vestigingen in meer dan 70 landen. In de Benelux werken bij 3M 1.000 personen, verdeeld over 6 vestigingen, waarvan 4 productielocaties en in Zwijndrecht (B) een R&D vestiging.

Voor meer informatie, kijk op www.3M.nl, www.Facebook.com/3Mnederland of kijk naar @3MNews op Twitter.

3M, Tegaderm, Scotch, Post-it, Scotchgard, Nexcare, Scotchprint, Filtrete, Command en Scotch-Brite zijn handelsmerken van 3M Company.

Referenties:

*. www.outcomerea.org

1. Timsit JF, et al. Randomized Controlled Trial of Chlorhexidine Dressing and Highly Adhesive Dressing for Preventing Catheter-Related Infections in Critically Ill Adults. American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine 2012; 186 (12):1272-1278.

2. Maunoury F, Motrunich A, Ruckly S, Timsit JF. Non-homogeneous cost-effectiveness modelling of a new CHG-Dressing for preventing catheter-related bloodstream infections for patients in intensive care units. Postersessie, gepresenteerd tijdens het 16e jaarlijke Europese congres van de International Society for Pharmacoeconomics and Outcomes Research; 2-6 november 2013; Dublin, Ierland.

3. Dr. Philippe Eggimann, hoofd van de Dienst Intensieve zorgen van het universiteitsziekenhuis van Lausanne, Zwitserland. Presentatie tijdens de 10e European Infection Prevention Expert Conference in oktober 2013.

4. ECDC SURVEILLANCE REPORT. Point prevalence survey of healthcare associated infections and antimicrobial use in European acute care hospitals 2011–2012, www.ecdc.europa.eu

5. Tacconelli E, Smith G, Hieke K, Lafuma A, Bastide P. Epidemiology, medical outcomes and costs of catheter-related bloodstream infections in intensive care units of four European countries: literature- and registry-based estimates. J Hosp Infect. Juni 2009; 72(2):97-103.

6. Karpanen TJ, et al. Antimicrobial activity of a Chlorhexidine intravascular catheter site gel dressing. Journal of Antimicrobial Chemotherapy, 2011. 66: 1777-1784.

7. Hensler J. et al. Growth inhibition of micro-organisms involved in catheter-related infections by an antimicrobial transparent IV dressing containing chlorhexidine gluconate (CHG). ECCMID, Helsinki, mei 2009.

Afbeelding
JPG bestand 2,33 MB