EU kan nieuwe doelstellingen voor energie-efficiëntie vaststellen en moet uitvoering van bestaande maatregelen verbeteren

Woensdag 25 Juni 2014

Brussel, 25 juni 2014 – “De EU kan een duidelijk kader voor energie-efficiëntie vaststellen, omdat er al veel kosteneffectieve oplossingen zijn. Ook moet het zorgen voor een betere uitvoering van de bestaande maatregelen op het gebied van energie-efficiëntie in de EU-lidstaten”, zo kregen aanwezigen op een 3M-congres gisteren te horen. Dit zou niet alleen leiden tot enorme kosten- en energiebesparingen, maar ook nieuwe banen creëren en de afhankelijkheid van geïmporteerde energie verminderen.

Tijdens het congres in Brussel, dat plaatsvond in het kader van de Europese week van de duurzame energie, kregen deelnemers te horen dat de EU met deze twee concrete maatregelen de juiste balans zou kunnen vinden tussen haar energiebehoefte en het behoud van een concurrerende economie. Vandaag de dag is er een breed scala aan innovatieve en kosteneffectieve oplossingen voor energie-efficiëntie voorhanden.

Voor het derde achtereenvolgende jaar verwelkomde 3M gasten uit het bedrijfsleven, de overheid, de academische wereld en ngo's om te bespreken hoe de EU tastbare vooruitgang kan boeken om energie-efficiënter te worden. Het evenement bestond onder meer uit thematoespraken door Peter Vis, Connie Hedegaard, kabinetschef van de EU-commissaris voor klimaat, en Gayle Schueller, vicevoorzitter Global Sustainability bij 3M.

Tijdens de eerste workshop bespraken vertegenwoordigers van de Europese Commissie, Philips Lighting, Iceotope, de Universiteit van Leeds en 3M bestaande technologieën voor energie-efficiëntie. Ook praktijkvoorbeelden van energie-efficiënte oplossingen voor de industrie kwamen aan bod. In de tweede workshop richtten sprekers van ENEL, Schneider Electric, Grupo Santander, e3G en 3M zich op het enorme potentieel voor energie-efficiëntie in gebouwen en woningen. Ze bespraken ook bestaande drempels voor energie-efficiëntie en kwamen met concrete voorstellen om deze uit de weg te ruimen.

In hun slottoespraken wezen Marie Donnelly, directeur van het DG Energie van de Europese Commissie, en Maxime Bureau, hoofd overheidszaken in Europa bij 3M, op de lopende herziening van de EU-richtlijn voor energie-efficiëntie als een uitstekende gelegenheid om de huidige uitdagingen aan te pakken en Europese burgers te mobiliseren om de energieprestaties van Europa aanzienlijk te verbeteren.

Deelnemers aan het evenement konden ook een reeks bestaande 3M-producten bekijken waarin de nieuwste technologieën voor energie-efficiëntie zijn toegepast. Daarmee konden zij zien hoe het evenwicht tussen concurrentievermogen en het tegengaan van klimaatverandering kan worden bereikt.

Over 3M in Europa

3M is een wereldwijd technologiebedrijf met bijna 20.000 medewerkers in Europa en meer dan 50 productielocaties en 18 centra voor onderzoek en ontwikkeling in deze belangrijke regio voor het bedrijf. 3M heeft een uiteenlopend portfolio van innovatieve oplossingen in de gezondheidszorg, energie, water, transport, beveiliging en communicatie. In het bijzonder ontwikkelt 3M duurzame alternatieven op het gebied van energieopwekking, -overdracht en -distributie, e-mobiliteit, energieopslag, slimme gebouwen en ICT.

Ga voor meer informatie naar www.3M.com of volg @3MEurope of @3MNews op Twitter.

Pip Frankish
E-mail: pfrankish1@mmm.com